Minggu, 30 Desember 2007

Rindu terlerai

Petang tadi, selepas habis kelas, aku berhajat untuk ke pejabat kedutaan kerana ada jamuan raya.Tapi, keadaan tidak mengizinkan aku bila melihat jam sudah pukul 115ptg, dan aku masih belum solat zohor, perjalanan ke kedutaan hampir 40minit lebih, pasti tak sempat untuk zohor disana.Aku ambil keputusan balik ke rumah terus.

Sampai rumah, solat dan kemudian masak sedikit untuk mengalas perut.Dua hari aku tidak masak.Hari ni , masakan aku tawar, walaupun aku rasa dah banyak bubuh garam.Ntah la, selalu kalau aku masak, member2 cakap selalu masin, tapi hari ni tawar, setawar hati yang rindu sesuatu.Aku agak tension kebelakangan ni, tidak tahu mengapa.Kadang-kadang , sampai berdenyut kepala.

Ketika sedang menjamah nasi dan lauk yang tawar(dah malas nak tambah garam lagi) , tiba2 satu mesej ym bertanya padaku, agar boleh ke jumpa di masjid??..terus sahaja aku setuju..cepat-cepat aku menghabiskan sesuap dua nasi, dan terus basuh tangan..Nasi aku simpan balik dari terus dijamah, ada lagi separuh!..takpe, balik nanti aku sambung balik..

Aku sampai di masjid jam 500ptg,sambil menunggu rafeeq, aku membaca sedikit buku yang ada.Kemudian, ketika aku berenti membaca, seorang pemuda datang mendekatiku (orang rusia).

"kamu pandai baca quran??"
'Insyaallah,saya boleh baca'
"boleh kamu semak bacaan saya??"
'insyaallah'

Pemuda tu pun membuka alquran, dan membaca surah yasin,aku sekadar memerhati bacaan dan menegur serba sedikit apa yang silap.Dalam masa yang sama aku bermonolog sendirian, betapa mudahnya pemuda ni mempercayai saudaranya, sifat tidak malu untuk mendapatkan ilmu sangat membuka mata hatiku.Aku muda hampir 15 tahun darinya (berdasarkan rupa parasnya).Dalam masa aku mendengar bacaan pemuda ni, azan isya' dikumandangkan dan terus kami menuju ke saf untuk solat berjemaah.

Selepas iqamah dikumandangkan, imam melihat2 saf-saf dan menegur barisan saf agar meluruskan saf biar sama tumit dan bahu dilaga.Memang respon dari jemaah terus secara spontan.Bahu kami saling berganding dan tumit kami disamakan.Aku yang berada ditengah2 saf itu, merasa sangat dihargai,sikap yang ditunjukkan oleh masyarakat muslim disini terhadap kesempurnaan saf sangat2 menyebabkan aku sejuk hati.Bila mengenang kembali saf2 di kebanyakan masjid di Malaysia,jarak antara sebelah pun boleh diletakkan seorang budak kecil.Sungguh luas, kalau berada di saf2 belakang...tapi di sini, dari saf pertama sehingga ke belakang sekali, tiadanya jarak memisahkan antara bahu dan tumit.Bila aku berada dalam suasana begini, entah dari mana datang semangat dari dalam hatiku.

Selepas solat, aku merasakan kepuasan solat berjemaah.perasaan yang membuatkan aku rasa sudah tahu, dari mana datangnya tekanan dan tensen selama ini.Perasaan kebersamaan dalam berjemaah.Selepas solat, aku duduk bersandar di dinding,melihat-lihat keadaan sekeliling masjid,ada satu sudut usrah, satu sudut 4-5 orang budak-budak kecil sedang membaca quran ,dan di belakang, beberapa orang pakcik sedang berborak2...Tapi, yang aku perasan selama ni, bahawa, masjid ni dikunjungi oleh golongan pemuda-pemuda.Golongan di bawah 40-an, pakcik lebih dari 40 ada, tapi kurang.

Inilah salah satu kunci yang menaikkan semangat aku di sini dan kerinduan aku untuk hadir ke masjid ni.walaupun di hostel ada surau,tapi yang datang tiada variasi, semua pelajar.Kebersamaan dalam solat berjemaah hasil dari menjaga saf dan pemuda-pemuda yang membanjiri masjid.Ini membuatkan aku terus bersemangat, masih tahu, bahawa ada pemuda-pemuda yang memegang Islam dengan genggaman yang kuat,

Kemudian, rafeeq seorang sahabat yang sangat memahami, berlainan university dariku, hampir sebulan aku tidak berborak dengan dia, menghampiriku.Kami berpeluk dan terus memulakan perbualan, bertanya kabar ,kesihatan, kehidupan masing2..Kami berbual-bual semua yang boleh diborakkan...Semua yang terbuku, aku luahkan.Lega...

Percutian aku dimulakan dengan penuh manfaat.walaupun hanya sempat baca sket hari ni, tapi pengisian hari ini, sangat berguna padaku.Aku harap semangat ini akan terus kekal sehingga sekurang-kurangnya sehingga habis exam anatomy...on da way ke nizhninovgorad tahun lepas : rafeeq

Tidak ada komentar: