Selasa, 01 Januari 2008

Masjid-masjid di Moscow

Hari ni aku terperap dalam bilik,tak boleh nak keluar mana.Lambakan buku yang perlu dibaca,membuatkan masa untuk berjalan-jalan terpaksa dilupakan buat seketika.Dalam masa yang sama, aku membelek-belek gambar2 lama.Gambar-gambar masjid terutamanya..Banyak kenangan manis bila aku fikir balik tentang masjid-masjid ni.Manakan tidak,masa aku mula2 datang, majoriti senior kata cuma ada satu dua je masjid.Tapi, bila aku mula kenal dengan muslim2 di masjid, mereka kata ada 4buah masjid.Dan bermula dari aku sampai sehingga 2bulan pertama, aku berjaya menjumpai keempat-empat buah masjid tersebut..Dengan berbekalkan bahasa rusia yang tidak seberapa, alhamdulillah, selama dua bulan tersebut , aku dipermudahkan oleh Allah dalam kembara mencari masjid2 ni.Masjid prosek mira :45minit dari hostel aku.Letih kalau pergi masjid ni.Selalu dalam metro mesti tertidur.huuhuMasjid pertama aku datang dan masjid yang semua pelajar tau.
Masjid Sejarah : dua@tiga minggu sekali aku lawat.Masjid paling kerap aku datang.Best.30minit dari hostel.Masjid kedua yang aku tau.masjid Otrodnoe : jarak dalam 1jam 15 minit dari hostel.baru 3kali aku lawat.Jauh sangat walaupun dalam moscow.Masjid paling besar.Ada sekolah agama sekali.Ada 2 ruang utama dewan solat, satu untuk sunni dan satu lagi syii..Aku sampai masjid ni,mula2 tak tahu kat mana letaknya masjid ni.Aku dengar orang cakap kat otrodnoe je(utara moscow),lepas tu, dengan tawakkal, aku naik bas dan aku ikut je bas tu ke mana dia nak pergi.Dua kali tukar bas.Last skali, bila aku nampak masjid ni, terus aku berhenti kat stesen berdekatan.Memang rasa bersyukur betul.Ingatkan mula2 nak give up dah, tapi masa nak give up tu lah jumpa..huhuhu...Memang best betul..Masa ni jugak la aku aku 1st time makan masakan orang rusia, ade orang masjid belanja.Palmeni namanya(daging bersalut tepung).1st time jumpa terus belanja.Memang berbesar hati sungguh.tapi ni gambar masa kali ketiga aku sampai, aku datang dengan dua orang member,sebab tu ada gambar ni..Ni Masjid Taman Kemenangan.Dibina kerana memperingati para syuhada yang bersama2 membentengi negara dari serangan Jerman dan perang dunia ke-2.(kalau xsilap aku la)..tandas masjid ni paling lawa dari 3tandas masjid di atas.Puas hati.Macam tandas hotel.huhuhu.Masa ni dia tengah dalam proses membaik pulih.Dekat dengan embassy malaysia, dalam 30minit berjalan kaki..(letih2)..secara keseluruhan, dalam sejam gak la nak ke masjid ni.baru 4kali kot aku g masjid ni.Jauh..
Ni Masjid di Tver.3jam dari moscow.Aku datang masa program keluar dengan tabligh..Huhuhu..3hari tak cakap bahasa melayu..Dengan bahasa rusia yang baru mencecah setahun setengah, aku berjaya hidup gak..huhuhu...depan masjid ni, church.Masjid ni kalau azan, sampai luar dengar.Macam kat malaysia.Masa dengar azan dari menara masjid,aduhai, rasa rindu pada suara azan di udara terubat.Kalau Masjid2 di moscow, suara azan hanya di dalam perkarangan masjid sahaja dengar.

dari kiri: rafeeq , aku, mustakim

Masjid di Nizhninovgorod.8jam dari moscow.Bandar baru.Kalau kat malaysia, bandar dia lebih kurang cam banting,selangor kot.atau sungai petani,kedah.Masa ni , pergi ramai2.naik keretapi.bandar baru tapi dah hamir seratus tahun dah walaupun nama dia bandar baru.(berbanding dengan moscow-1147 diasaskan.Sebab tu dikatakan bandar baru sebab dia banding dgn moscow..

1 komentar:

Anonim mengatakan...

menarik sekali membaca ini. saya teringin benar nak pergi. baru 2 minggu tinggal di moscow. nak explore diluar pulak dan nak pergi masjid di moskow, sapa boleh temankan saya.

salman, embassy of malaysia

di moscow. hp: 8967 117 3454