Sabtu, 29 Desember 2007

Setahun setengah berlalu

Cuti tahun baru baru bermula.seminggu lebih bercuti.Tapi cuti ni bukan masa untuk berehat, tapi bermulanya demam meja bagi aku.Wah, banyaknya kene baca.Selepas cuti , akan ada final exam untuk anatomy dan histology.Dua subjek yang menarik.Satu cerita pasal struktur badan dan satu lagi cerita pasal bentuk sel dalam badan.Pengajian selama setahun setengah perlu disegarkan semula untuk final exam ni..Masih segar, kelas pertama anatomy,setahun setengah yang lalu....

"Dr.Mohammad Syazwan..." seru Prof. Kulikov,Pensyarah Anatomy ketika menyemak kehadiran.
"Yes,I'm Sir" aku menjawab.

Wahh, teruja aku.Kelas pertama , yang masa tu, tak belajar apa-apa lagi, tapi gelaran Dr. sudah dipanggil.Satu penghargaan yang sangat besar bagi aku.Impression pertama aku pada pelajaran ni , bukan kerana pelajaran sendiri, tai disebabkan penghargaan yang diberikan oleh Professor.Walaupun beliau tahu, kami belum lagi belajar apa-apa, tapi beliau sudah mengiktiraf kami sebagai Dr. Satu benda kecil rasanya, tapi penghargaan sebegini sangat memberi impak pada sesiapa sahaja(pada pandangan aku),dan pensyarah-pensyarah untuk subjek lain, panggil nama je.Sebab tu rasa cam semangat semacam je masa tu..

Itu salah satu sifat mulia yang aku fikir. Memanggil manusia dengan gelaran yang terbaik bagi golongan tersebut.Tidak kira siapa dia, tetapi panggilan terbaik digunakan untuk menunjukkan kita menghargai mereka dalam hirarki masyarakat.Cuma untuk aku, panggilan doktor pada diriku hanya di hospital, bila berhadaan masyarakat , aku masih syazwan, kalau boleh tidak mahu panggilan tersebut dibawa keluar. Aku lebih suka bergaul dengan namaku berbannding berpangkat2, kerana ia akan meletakkan jurang antara diriku dengan mereka, dan ini akan menyusahkan / melecehkan pergaulan.

Start hari tu, aku betul-betul bersemangat untuk belajar anatomy, lebih-lebih lagi setelah tahu, yang Professor sudah hampir 3 tahun tidak mengambil anak murid, dan tahun lepas, kami menjadi antara golongan yang beruntung kerana menjadi anak muridnya. Head department untuk anatomy. Apa yang aku tahu pasal beliau, seorang neurosurgeon.Itu je, dan dia ada anak murid di Jerman , juga antara salah seorang yang mengetuai sepasukan pakar neuro di salah sebuah university di Jerman.
Dari depan : professor Kulikov V.V
gambar kat dinding belakang :
Nikolay Ivanovich Pirogov (Russian scientist doctor , pedagogue)


Itu cerita pasal Professor aku, tapi, aku sekarang, perlu memerah otak sepanjang cuti ni, untuk cuba menghabiskan beberapa buah buku untuk anatomy, hampir 8 buah..Aku tak tahu sempat atau tidak untuk dihabiskan dalam masa kurang 4minggu..

Histology pula hanya 2 buah buku.Mata pelajaran yang menarik, cuma tiada cerita yang menarik untuk dikongsi..huhuuu...

Moga-moga cuti kali ni aku dapat manfaatkan masa sebaiknya..Perlu untuk aku dapat keputusan yang terbaik untuk meneruskan perjuangan yang belum selesai..Doakan ye..
5 buku dihadapan : perlu dibaca
3 buku ditengah : perlu diteliti
3 dibelakang : perlu dirujuk


dua-dua kene baca...

2 komentar:

Leokid mengatakan...

haha. sama la ana pun. bercuti dengan buku la nampaknya.

buku2 tu pun sama. 2 sapin, 3 buku kecik tu. atlas je pakai netter. hehe.

histo pun guna kedua2 buku tu juga. *huh* exam histo lg 3 minggu, exam anat lagi sebulan. inshaAllah, kita masing2 buat yg terbaik!

bit taufiq wan najah!

Mesin Kata mengatakan...

salam wrt

all the best k!

gambate !