Jumat, 04 Januari 2008

Pemikiran tentang perkahwinan (dari kacamata seorang pemuda)

"Pokwe,ko takde awek ke?" (Pokwe= pak wan, gelaran yang diberikan sejak duk maahad sehinggalah hari ni.

"Pokwe,ko ni memang takde perasaan kat pompuan ke?"

"Pokwe,bilo mu nok nikoh?"

"Mu biler lagi nak bina masjid?"

Begitulah antara ayat-ayat dalam perbualan antara rakan2 dan sahabat2ku dengan diriku.Selalu sahaja pertanyaan sebegini muncul.Mereka melihat, yang aku ni, start dari kecil sampai la ni, takde sorang perempuan istimewa pun yang mendampingi aku selain ibu aku sendiri.

Cerita sebenar

Bukan tiada perasaan,bukan takde hati,tapi banyak perkara perlu didahulukan berbanding yang ini.Bagi aku,soal membina rumah tangga, sangat besar,tapi aku tidak menyusahkan pemikiran tentang perkahwinan itu sendiri.Kalau ditanya, nak kahwin ke tak mahu, aku selalu sahaja menjawab "mahu". Jika ditanya bila , "Sekarang pun boleh jika ada jodoh".

Tapi bukan itu semua yang membelenggu kepala ini.Aku yakin, bahawa perkahwinan itu mencukupkan sebahagian(separuh) dari agama.Aku yakin tentang janji Allah akan meluaskan rezeki untuk mereka yang berkeluarga.

Aku melihat, suasana masyarakat yang hidup di sekelilingku, sedikit sebanyak mendesak aku agar mempercepatkan proses pembinaan baitul muslim ini.Tapi dalam keadaan macam ni juga yang mengajar diri aku sebagai proses mentarbiah diri.Aku tidak menafikan langsung perasaan perlunya seorang lelaki pada wanita, tapi biarlah ianya berada dalam landasan yang betul, yang diredhai Allah, sesuai dengan alquran yang diyakini.

Bukan sedikit yang ber'couple', tapi keadaan ini bukanlah cara yang aku sukai.Perkahwinan bagiku,bukan sesenang yang disangka.Perlu kenal hati budi dahulu sebelum kahwin,perlu ber'mesra2' dulu, kena pandai pujuk apa semua yang sering berlaku pada couple2 ni.

Jika sebelum berkahwin sudah bermesra2,sudah berpujuk rayu, sudah segala2, maka apakah yang tinggal untuk perkahwinan itu sendiri??..apakah masih ada pujuk rayu? selalu sahaja aku mendengar "u ni, sebelum kahwin baik je dgn i, kenapa sekarang tak boleh?" "kenapa dulu u senang pujuk i, tp sekarang kenapa tiada lagi pujukan lagi?" ... "mane janji2 manis u dulu kat i??"
Semua soalan ini sudah lali bagiku, dan ia antara faktor yang menjauhkan dari ber'couple2' ni.

Tapi perkahwinan bagiku lebih besar dari itu, ia bukan soal perasaan dua orang, tapi yang akan muncul selepas berdua itu juga perlu difikir, dan aku, alhamdulillah, berdasarkan pengalaman senior2,ustaz2,pakcik2 , sedikit sebanyak mengajar aku merancang pembinaan keluarga dari ber'dua' sehinggalah anak-anak yang akan dilahirkan.

Bagiku, bukan soal perancangan juga yang menjadi masalah utama,mungkin dalam perancangan ni pun ada cacat cela,Cuma pembinaan diri sebelum berumah tangga itulah yang paling penting dalam pembinaan sebuah rumah tangga.Aku tidak boleh berangan2 sahaja ingin mengimpikan seorang isteri yang solehah, jika aku tidak memulakan dari diri sendiri.

Bab mendapat isteri solehah ni, mungkin ramai yang beranggapan, bahawa "skang ni, kita couple2 dulu, lepas tu, kita cari la perempuan solehah,nanti diorang boleh tarbiayah diri kita.Besar pahala diorang nanti." "Ala,nnti nak kahwin, aku suh la sape2 carikan untuk aku perempuan yang tudung labuh ke ape ke,yang sekarang ni,kita enjoy dulu"
Ape, korang ingat perempuan semurah itu ke korang nak main2? Korang ingat perempuan solehah ni macam madu yang habis dan sepahnya dibuang??..adakah begitu??..

Bagiku, wanita solehah itu umpama mutiara yang berada di lautan dalam, yang permukaannya penuh dengan ombak badai.Perlu direntangi lautan dalam untuk mendapat mutiara yang berharga itu.Begitulah diri manusia, mahu mendapat benda berharga, dirilah yang perlu merentangi lautan itu barulah beroleh benda berharga itu setelah susah payah yang diharungi sesuai dengan keringat yang diusahakan.

Bagi aku, untuk aku mendapat seorang isteri yang solehah, aku perlu memulakan dengan diri aku.Kalau benda2 kecil aku tidak boleh jaga, inikan pula sebuah mutiara yang besar nilainya.Proses mentarbiah diri bermula dari diri, bukan tunggu orang lain.Kesediaan diri untuk berubah kearah lebih baik perlu dimulakan agar hari mendatang tidak tergelincir di dalam keselesaan.

Aku berpegang, yang muslimah yang solehah untuk lelaki yang soleh.Jadi, aku tidak boleh menunggu selepas perkahwinan baru mahu menjadi baik.Selalunya, jika begini, yang aku lihat pada orang2 lebih berumur dari ku, banyak yang kecundang.Bukan hanya diri yang hanyut, isteri2 dia sekali kecundang sama.Maka , aku belajar dari pengalaman mereka yang terdahulu sebagai pedoman diri.

Cerita kedua

Kemudian dari itu, soal ber'couple' pula, aku bukan tak de perasaan, cuma aku tidak melihat ianya sebagai kelebihan pada diri.Siapa kata tidak best jika boleh bercanda gurau,meluahkan perasaan,bermanja-manja.Aku tidak menafikan langsung perasaan ini.Ianya satu nikmat yang Allah berikan.

Tapi aku melihat, bahawa jika aku berbuat demikian, maka 'dosa2' sebelum perkahwinan ini ianya akan memberikan kesan yang sangat panjang.Kesan yang bukan setahun dua boleh dilihat, tetapi sepuluh dua puluh tahun akan datang.Antara kesan yang aku nampak, adalah kesan ke atas zuriat yang akan dilahirkan. Bagiku , zuriat merupakan bonus Allah pada makhluknya yang mendirikan perkahwinan.Ia juga sebagai penyambung amal jika kita sudah mati di kemudian hari.Merekalah yang akan mendoakan kita setelah kita tidak punya apa2 di alam barzakh nnti.

Maka , jika aku tidak mejaga diri aku dari 'dosa2' sebelum perkahwinan ini, apakah mungkin aku akan beroleh seorang isteri yang solehah? apakah aku boleh mendapat isteri dan zuriat yang menyejukkan mata penawar di hati? apakah aku akan beroleh anak yang akan mendoakan aku dikemudian hari? apakah aku akan beroleh seorang zuriat yang tahu tanggungjawabnya sebagai khalifah di muka bumi Allah ini? Apakah zuriat itu nanti akan mejadi salah satu pedang Allah, jika aku sendiri tidak mejaga agama Allah ini?


Jika semua jawapan ini boleh dijawab dengan penuh yakin "ya" , maka aku akan buat semua ini.
Tapi bukan semudah itu untuk beroleh isteri dan zuriat yang menyejukkan mata penawar di hati jika diri tidak memulakan ke arah proses pembaikan diri.Jiwa remaja ini banyak mengajar aku erti pengorbanan.Berkorban pada sesuatu yang diyakini.Aku yakin pada syurga,maka aku kejar padanya.Aku yakin dengan neraka, maka sedaya mungkin aku menjauhi segala perkara yang mendekatkan ke tempat itu.

Kisah-kisah Nabi,para sahabat2 Nabi ,golongan salafussoleh dan orang2 tua banyak mengajar diri ini tentang menguruskan fikiran tentang perkahwinan. Mengajar aku berfikir bukan hanya tentang keperluan diri, tetapi keperluan isteri , anak2, dan yang terpenting ummat.

Janji Allah tidak pernah dimungkiri, tapi manusia itu yang selalu memungkiri janji.



(aku menaip ketika banyak tujahan soalan2 yang banyak diterima dan ketika otakku sedang tepu dengan persoalan exam yang akan datang)

4 komentar:

hadoken mengatakan...

x kire. nak tanya gak...

ko takde awek ke?

huahuahua...

semoga dapat hadapi exam dgn bestnya...huhu

AmiE mengatakan...

Salam.

Raimi, biole die..ko tu pun ble lg?..haha..

dan setiap kali terfikir "yg soleh utk solehah", ada sdkt rs, mmg tak akan dapat yg soleh lah..huhu..

dan terus tidak mahu berfikir berangan2 ttg kahwin dan study...

umar alfateh mengatakan...

to hadoken : terima kasih la ye.aku tercari2 gak sape la hadoken ni.rupe2nye terjawab lepas ami komen.huhu...awek??..soalan cepu mas..jawapan : tiada kepentingan

to amie : amie,jangan berputus asa,selagi ada ruang memperbaiki diri,masih ada ruang untuk diri dapat yang terbaik.apa yang saya pegang,sejauh mana diri kita,lebih kurang setara itu jugalah pasangan yang akan kita peroleh.jadi,kita yang kena mulakan ruang memperbaiki diri,insyaallah, Allah tak pernah mensia-siakan hambanya.

As mengatakan...

at toyyibuuna lit toyyibaat..

wallahu'alam..